2012. július 21., szombat

Babmeg


A Grimm fivérek bekaphatják.

Harmadik napja babot fejtek, de nem azért, mert annyi van. Rögtön az elején tisztázzuk, hogy semmit nem tudok a babokról, fogalmam sincs, hogy a zöldbab az egy külön fajta, vagy bármelyik bab lehet az még fiatalon, és ha van szárazbab, akkor mi a nedves bab, vagy egyáltalán mikor minek van a babnál ideje, főzni tudom, aztán kész.
Valahogy az sem állt össze eddig, hogy a ’babramunka’ kifejezésnek köze lehet a babhoz, most viszont már semmi kétségem. Kezdődött az egész ugye a telepítéssel: miután nem szaladgálós babot vettünk, végül remek tempójú, kukorica-bab-bab-kukorica-bab-bab ütemképlettel szórtuk el a kisbabokat (ugyanez a kertrészlet angolul érdekes módon az angolkeringő ritmusát adja ki, jövőre majd megpróbáljuk jambikus pentameterben is). Aztán a napokban úgy véltük, ideje lehet a szedésnek, elég szárazak már a csövek. Hát nem tudom, hogy egy ortodox sóletszüret miként zajlik, de kétlem, hogy a bevett szokások szerint jártunk el. Elsőként kihúztuk gyökerestül a földből, második lépésként lecsavaroztuk a kukoricaszárakról a bab felső részét, majd a kezünkben lógatott bokorról ládába tépkedtük a hüvelyeket. Így volt a legegyszerűbb, és még így is kevés volt a kezem, hogy az alattomosan nyakra támadó szárnyashangyákat kivédjem, és bár ez nem a bab hibája, de már ott kezdtem kicsit neheztelni rá. Pedig ez közel se volt annyira kiborító, mint maga a pirgálás.
Már ott tartottam, hogy inkább írok haikut a babról, de ezt én már nem bírom. Találtam csupa olyan pótcselekvést, amit épeszű ember önszántából nem tesz. Ma reggel például még kilencet se kukorékolt a kakas, de már fortyogott a lekvár, sült a kuglóf, fogkefével vízkőtelenítettem a mosogatót és még a matrachuzatot is nekiálltam kimosni, csak babozni ne kelljen.
Országszerte fosókaszilvának hívják, amiben engem bizarr módon pont a kicsinyítő képző zavar, szóval nálam aranyszilva lett a lekvár neve 

Mert valahogy annyira nem volt ritmusa az egésznek, az se látszott, hogy fogyna a hüvelyes, az se, hogy telne a magos doboz, ráadásul röpködtek szerteszét, mint a tictac földúton a kocsiban, a felét másodszüretelni kellett a földről, fél óránál tovább egyszer se bírtam. Közben se egy tökhintó, se egy üvegcipellő, de még csak egy kedves tündérkeresztanya se, hogy legalább segítsen. 
A nagy keserv után kábé két kiló (különben szép és egészséges) babbal vigasztalódhatok. 

Az eredeti terveken kissé módosítva most úgy gondolom, hogy jövőre kizárólag csak akkor fogok több és többféle babot termelni, ha elegendő számú résztvevője lesz a Birtok első meditációs Hamupipőke-táborának.

49 megjegyzés:

Mazsianyu írta...

Nálunk a felszedett babbokrokat, csépelni szokás: kiterítjük ponyvára, a napon hagyjuk, átforgatjuk, kipattannak a szemek, azután a villa hátuljával (domború oldalával), megpaskoljuk, átforgatjuk, megpaskoljuk, megrázzuk a babtalanított töveket, kicsit át is vizsgáljuk, aztán mehet a sertések alá a babszalma.
Nálunk a bab=paszuly, a sertés= disznó. :)
A fosókaszilvát, nem becézgetjük, csak simán fosószilvának hívjuk.

Piszke a Birtokról írta...

@Mazsianyu: hm, ez a módszer szimpatikus, megjegyzem, babszalmát meg megkaphatják majd a SzembeMalacok

csakBea írta...

" semmit nem tudok a babokról, fogalmam sincs, hogy a zöldbab az egy külön fajta, vagy bármelyik bab lehet az még fiatalon..."-mintha én írtam volna. És nem merem megkérdezni se, mert ciki. "Mindaz, amit tudni akarsz a babról, csak sosem merted megkérdezi"

Milyen íze lett a lekvárnak? Eszembe nem jutott volna, hogy az itt mifelénk nóra-bórának hívott szilvából is lehet lekvárt készíteni. Hogy miért így hívják, meg ne kérdezd, nem e tájról származom, és teljesen értetlenül állok előtte én is.

Piszke a Birtokról írta...

@csakBea: ez a nóra-bóra tök szép név :) Ízre szerintem nagyon finom, tavaly csak egy kis üvegnyit csináltam, most lett egy adag picit fahéjas, egy másik picit szegfűszeges, és lett egy véletlen feketeribizlis kombináció, na az is durván jó.

Névtelen írta...

A zöld és a sárga színű zöldbab is külön faj :) (J)

Piszke a Birtokról írta...

@(J): és a tarka, meg a fehér? Meg a vörös vese? És ha a zöldbabnak meg sárgababnak ismert bab, amit hüvelyesen szoktak enni, megöregszik és megszárad, akkor abból is lesz kifejthető szárazbab? Többen is vagyunk itt, akikre ráférne az eligazítás :)

kovtama írta...

Rám is:D:D Mondjuk a zöld és a sárga babot még megkülönböztetem.:) A zöld a ceruza. Remélem, legalább is ebben a hitben élek.:)

Hobbikertész írta...

Indíthatnál műveltségi vetélkedőt a babokról "Babra megy a játék" címmel. :)
Váralján is úgy csinálta a mamám a szárazbab kifejtését, hogy egy nagy, napos területen kiterítette, aztán kipenderedett a héja, néha ő is átforgatta. A kipotyogott babokat összegyűjtötte a földről.
A "babmeg" megihletett: babfürdő, babszínház, kávé babbal.
A tábor érdekel. :)

Piszke a Birtokról írta...

@Hobbikertész: zseni vagy, kezd a fejemben összeállni a tábor részletes programja a babfürdővel, babszínházzal és a többivel :D (és akinek kedve van, batikolhat babos kendőt is)

Juhmeli írta...

Majd szóljatok nekem is:)
Babból én sem vagyok perfekt, de azt tudom, hogy a zöldbabból is lesz száraz bab, így lehet jövő évi magot fogni. Vannak fajták, amik mindenre alkalmasak, finomak zöldbabnak, fejtett babnak, és szárazbabként is jó termést adnak. Gondolom amit szárazbabnak, vagy zöldbabnak valónak árulnak, azok is szedhetők zölden is vagy szárazon, de lehet, hogy nem olyan finom, vagy gazdaságos. De még nem próbáltam ki.
Ja, az biztos, hogy a zöld színű zöldbabnak az egyik fajtája a ceruzabab, mert vannak belőle vastag laposok is, meg más alakúak is. Én zöld színűből idén háromfélét vetettem, de nagyon nem kellett még szüreteljek.

csakBea írta...

Meli: Ez nagyon bonyolult :)

Piszke a Birtokról írta...

@csakBea és Meli: én is épp ezt akartam mondani, kétszer elolvastam, de változatlan zűrzavar van a fejemben, pont ugyanaz jött le belőle, amit eddig is sejtettem, hogy átláthatatlanul szövevényes rokonsága van a baboknak :D

csakBea írta...

@Piszke: na majd jövőre kipróbálom a nóra-bóra lekvárt, nekünk feketére érő van. Volt sárga is, de kivágtuk, annak a tövébe járnak az orrszarvú bogarak meghalni.

Juhmeli írta...

Látszik, hogy ritkán van alkalmam értelmesen beszélni, mostanra kijöttem a gyakorlatból.
A lényeg, hogy minden bab így csinálja:
zöldbab-->fejtett bab-->száraz bab.
A különböző babfajták különböző mértékben alkalmasak ennek vagy amannak.

Piszke a Birtokról írta...

@Juhmeli: ahha, kezd tisztulni. Tehát a fejtett bab az ugyanaz, mint a száraz, csak még nedves? Mármint ugyanúgy tudod elkészíteni, csak áztatás nélkül? A fejtett babból meg lehet szárazbab ha közben megfeledkezem róla?

Hobbikertész írta...

Én továbbra sem tudok semmi értelmeset hozzászólni.
A tábor programjához kitaláltam, hogy a gyrekeknek lehetne babsimogatót kialakítani. :D
Zöldet, fejtettet meg szárazbabosat is. :)

Piszke a Birtokról írta...

@Hobbikertész: na és ugye a futóbab-verseny, amire fogadni is lehetne. (mellesleg a környékben volt olyan falunap, ahol majdnem valós program lett a zenész-simogató)

Juhmeli írta...

Ez az! Ráéreztél.
Akkor most már ez is menni fog:
Miért piros a feketeszeder?

Piszke a Birtokról írta...

@Juhmeli: nyilván mert még zöld, de Bea feketére piruló sárga szilvája még ezzel a logikával is rejtély :D

Hobbikertész írta...

Babszépségverseny és babtehetségkutató? :D

Fernel írta...

Bearanyoztátok az estémet :D

Piszke, neked mindenképp létre kell hoznod a Birtok tévét, ahol stand up fellépésekkel világhírűvé válnál.
Bab:
Amit zöldbabnak veszel, az nem alkalmas szárazbabnak, iciri- piciri magja lesz csak, na oda kéne a nyári tábor :D
Az a fajta, amit száraznak árulnak, na, annak a zsenge, meg nem száradt szemei alkalmasak már fejtett babnak is, ha elfelejted leszedni, lesz belőle szárazbab.
Hogy mégis picit bonyolultabb legyen a kép, az amit kifejtő babként árulnak, általában kimondottan erre a célra van kitenyésztve, tehát nem ennek az idős kori példányai a szárazbab.
A szárazbab újabb fajta. Nagyüzemben.
Otthon a futós tarka babot szedte anyu fejtettnek, amikor már elég kövér volt a szem a hüvelyben, ami meg rajta maradt a száron, az lett a száraz.
És csak akkor szedték le.

csakBea írta...

Ha hiszed, ha nem: http://3.bp.blogspot.com/_XuD3r_9SLbI/TEDRZtw6tGI/AAAAAAAACO4/BbhomLs29KU/s1600/n%C3%B3ra.jpg

Piszke a Birtokról írta...

@Fernel: hát ha azt is nem is, de az eddig közösen összehozott okosságokat össze kéne gyűjteni, plusz a bátortalanok kedvéért lehetne anonim 'minden, amit tudni akartál, most megkérdezheted' sorozatot indítani :D

@csakBea: láttam én már ilyet, de gondoltam, ez biztos kicsi ringló (ááá, ne kezdjünk bele, szerintem ez is olyan szövevényes lenne, mint a bab :))

Juhmeli írta...

Bea: Aha! Abban a fában fejlődtek az orrszarvúbogár lárvák. Most kénytelenek átszokni a komposztodra.:)

Mazsianyu írta...

Babbogrács, babos kendő, babra megy a játék, bab a tortán

Tegnapi sétánk alkalmával én is láttam piros fosószilvát.
Kár, hogy errefelé csak a pálinkafőzés dívik.

csakBea írta...

@Piszke: Hát, a nóra-bórákat nem én ültettem, címke sincs rajtuk, tehát felőlem kicsi ringló is lehet. Én is azt hittem egyébként, de a férjem felvilágosított, hogy az nóra-bóra. Akármi is légyen az.

@Meli: Nem, nem, ez a "kék" fa még meg van (erre másztam fel),a sárgát vágtuk ki( de nem tőből, a törzsre asztal lapot szereltünk), gondolom korhad a gyökere, törzse, azért vannak ott a bogarak.

Piszke a Birtokról írta...

@Mazsianyu: plusz Babits-szavalóverseny és a sztárvendég Babar (csak hogy adjunk a kultúrának is).Felőlem babpálinkát is főzhetünk... (errefelé érthetetlen módon alig csinálnak pálinkát, miközben rengeteg a hullott gyümölcs)

Nils Holgersonné írta...

Lehet simán csak babázni a táborban? Mennék én is :)

Piszke a Birtokról írta...

@NH-né: ó, hát ebben a táborban a babázás és babusgatás alapvetés, úgyhogy természetesen, várunk :)

Hobbikertész írta...

Este Mr. Bean marathon. Ehhez ragaszkodom, csak így vállalható részemről. Babkönyvtár további darabjai: Ali bab és a negyven babló, Bab ember fiai. :)

Piszke a Birtokról írta...

@Hobbikertész: Indul a babterház? És feltétlenül Tűz van, bab ám.

Juhmeli írta...

Nálunk a Bogyó és Bab óca a menő.

Nils Holgersonné írta...

Ja, persze a kisFuszulykámat is hoznám :) Bab Bercit se hagyjuk ki majd az esti mesék során. Vagy mint a fonóban, míg a többiek a babot szedik, valaki mindig felolvas :)

Juhmeli írta...

Hobbikertész: Peti is nagy Mr Bean rajongó, igaz cartoon. Jól kijönnétek:)

Hobbikertész írta...

Juhmeli: Süni is az. :)
Piszke: Jut eszembe a babról! Mi van a Jelly Bean-nel? :D :D
Bátorsággal hogy állsz? :)

Piszke a Birtokról írta...

@Hobbikertész: mondtam múltkor a británnak kockázás előtt, hogy mit kaptam. Másnap derült ki, hogy nem hitte el, de akkor már meg is mutattam neki. Azt mondta, ha csirke, hát csirke, de ő ezt bizony meg nem kóstolja :D én még várok a megfelelő alkalomra (jó kifogás, mi?)

Hobbikertész írta...

A kifogás gyenge? de azt viszont jól érzed, hogy szigorúan társaságban kell fogyasztani. Itt az élvezetet nem mindig az íz adja, hanem a másikat látni, ahogy megeszik egy fura ízűt. :) Kiköpni meg nem ér. :)))
Majd a táborban! :D

Piszke a Birtokról írta...

@Hobbikertész: addig-addig poénkodunk, hogy aztán végül tényleg lesz előfizetős Birtok-TV, babtábor, meg minden más hülyeség, amiket eddig kitaláltunk :D (hogyan lehet veszélyes ízű Jelly Beant termeszteni, már csak ez a kérdés)

Hobbikertész írta...

Lehet, hogy te poénkodsz, de mi nem. :) Csapatba verődve fogunk erőszakkal babtábor megtartására kényszeríteni, amiért itt hitegetsz minket. :D
A Jelly Bean termesztéséhez kurva nagy gyár kell, asszem.
Csinálhatunk sajátot is természetes összetevőkből bio-t(fúj). Lehetne Bab 1, azaz Bab One a neve. :D

Putrinka írta...

Ajvé, nem tudtam, hogy a bab az ember agyára is mehet:-) Nekem is fog, mert tavaly beleszerettem a vörös vesebabba, ami még szárazon is 15-20 perc alatt megfő. Most aztán vetettem 2 csomaggal. Amikor még zöldes, kissé fonnyadt a hüvelye, és már belül megvan a szép vörös szin és a megfelelő méret, akkor leszedem is kifejtem és megy a mélyhűtőbe, különben megpenészedik. A tövön maradt, elszáradt hüvelyekből jön ki a tárolható szárazbab.
Az idén ültettem karóbabot is, ami elvileg ugyanígy működne, de még csak tekergeti az indákat és virágzik. Ki tudja, lesz-e rajta valami.
Ilyen fosos szilva nálunk is van a társasházi belső udvarban, de itt elegánsan Mirabell-nek hívják. Hiába na Pest az csak Pest marad. (vagy ők sem ismerik fel)

Mazsiapu írta...

http://terebess.hu/tiszaorveny/gyumolcs/mirabolan.html
De azért a fosószilva tényleg jobb hangzású.

Messzenéző Minyon írta...

Hú, elég későn értem ide, a téma pedig alaposan elkanyarodott TV- és tábor-irányba. De én maradnék az eredetinél.
1. Nálunk kétféle bab dívik, mindkettőhöz a vetőbabot a faluban kaptam. Az egyik a bokorbab, ez zsengén jó zöldbabnak is, ha szárazzá érik (általában szokott), akkor vörösesbarna a színe. A másik a futóbab, ez tarka, és abszolút nem alkalmas zöldbabnak, mert már zsenge korában is nagyon erős a héja. Ha nem érik be száraznak, akkor kifejtő lesz belőle, ez ősz végén dől el.
Babot fejteni egyébként tündérkeresztanya híján akkor érdemes, amikor jó nagy baráti társaság gyűlik össze. Hamar megvan és gyorsan telik az idő. Erről a csépléses módszerről még nem hallottam, de hogy lehet megoldani, ha egy kutya szaladgál folyton a kertben?
2. A fosókaszilvát hogy magoztad lekvárfőzéskor? Mert én még magvaváló fajtával sosem találkoztam!

Névtelen írta...

Ez a fosószilva a myrobalán, azaz Prunus cerasifera, amelynek a magoncait a szilva alanyának használják. Szelektált myrabolan alany a Myrobalan B, és a Myrobalan GF 31. Cegléden szelektált alanyok a Myrobalan C.174; C. 679.

Forrás: A gyümölcsök termesztése 2. Szerk.: Papp János

Így hát a mirabellázó pestiek valamit csak tudnak ;)

Barbi

Unknown írta...

Kedves Birtokos!
Valóban van szelni való,fejteni való és száraz bab. Ez mind más fajta.
De ha hagyod meg száradni, akkor szárazbab mindegyik.
A szelni valónak azért kell külön fajtát venni, mert ha a hüvelyeket megfőzöd, nem mindegy az élvezeti értéke. Pl: szálkás vagy nem.
A fejteni való az még nem száraz állapotban ehető, úgy hogy a szemeket kifejted a hüvelyből.
Ezt a két fajtát fagyasztva, konzervben tárolják.
A száraz babnak az a lényege, hogy egyszerre virágzik, terem, és érik.
Szedés után a szemeket csépléssel szedik ki. Szedés után pár napig szárítják, majd ponyván csépelik.
Villával, vagy más eszközzel ütik a bab szalmát, és kipereg a szem.
Utána szelelik, és rostálják.
Levegős zsákban tárolják.
Tisztelettel: gyunyika

Névtelen írta...

Égigérő bab volt már?
Piszke: csütörtöktől megint lesz a Lidl-ben festékszóró. (Ha még aktuális.) Laci

Piszke a Birtokról írta...

@Putrinka, Mazsiapu és Barbi: azért lássuk be, hogy a Mirabell falura túl procc. Kiegyezhetünk egy Mari Béla elnevezésben :)
@MM: késsel feleztem, kivágtam a magot, és a maghalmot sok tapadt gyümölcshússal felfôztem annyira, hogy szitán passzírozva még csomó ment a szilvákhoz. Tudom, hülye vagyok, de aki képes a ribizliléhez is magot visszatenni...
@gyunyika: hu, köszönöm, ezt a sok elméletet most már valós babokhoz is kéne társítanom. A szelni való össze is zavart :)) De tán legegyszerûbb, ha kiválogatom azokat a babokat, amiket nagyon szeretek, és azokra edzek. De már látom, hogy a babtáborba kiket hívok meg elôadónak :)
@Laci: égigérôt is bevesszük a listába, hogy maradhatott ki? Szórót köszi!

Messzenéző Minyon írta...

Ó, tényleg, azt a ribizlimagos esetet egészen feledtem már. Én vagyok a hülye, hogy megkérdeztem :)))
De a lényeg, hogy passzíroltad.

zsuzsi írta...

Kesz, idaig birtam megjegyzes nelkul, ket napja hanyagolok minden nemlenyegest (ertsd kb mindent) mert a blogodat olvasom, jobb mint a Forsyth Saga es plane kevesebb szereplot kell megjegyezni :)
A fosokaszilva lassan ujra programpont lesz, mi tobbfelekeppen foztuk, a magozos verzioban gyerekmunka felhasznalasaval, de ugy is iszonyu lassu volt. A leghatekonyabb az volt, h szilva megmos, labosba kis kis vizzel beledob es addig foz, amig a magok felusznak a tetejere, akkor azokat szurokanallal lehalasz, a maradekba cukor, osszerottyant, uvegez, dunsztol, kinek hogy szimpatikus a vegjatek.
Megyek tovabb olvasni :)

Névtelen írta...

@zsuzsi: kiütöttél rendesen azzal a "szurokanallal"... Az ékezetekhez szokott szememmel szurok- előtagúnak láttam. Gondoltam is mindjárt egyet-mást... :D
Juli